Speeltoestellen voor kleuters van 4 tot 6 jaar
Kleuters gaan met vier jaar voor het eerst naar de basisschool. Op deze leeftijd is de sociaal-emotionele ontwikkeling groot, Er worden vriendjes gemaakt met leeftijdsgenoten, samen gespeeld maar ook ruzie gemaakt. Bovendien leren kleuters steeds meer zelfstandig te doen. Klimmen, glijden, springen, schommelen, ze kunnen het allemaal al zelf. Door te spelen groeit de motorische ontwikkeling, klimmen vergroot de spierkracht, balsporten verbetert de oog-handcoördinatie en door meer lichamelijke beweging tijdens het spelen groeit de conditie en het uithoudingsvermogen. Bovendien viert de fantasie hoogtij tijdens deze levensjaren. Er zijn dan ook heel veel speeltoestellen die aansluiten bij deze doelgroep en waarop ze hun fantasie prima kwijt kunnen. Alle speeltoestellen kunnen een andere functie vervullen dan waar ze in eerste instantie voor gemaakt zijn. Op een schommel hoef je niet persé te schommelen, een klimrek op het schoolplein kan ook prima als tent of doel gebruikt worden en een speelhuisje is uitstekend geschikt voor verschillende rollenspellen.
Speeltoestellen op school voor kinderen tussen 6 en 12 jaar
Er zit een behoorlijk leeftijdsverschil tussen kinderen van 6 en 12 jaar en hierdoor zijn er veel speeltoestellen die passen op het schoolplein voor deze leeftijdsgroep. Vaak zie je op een school een aparte speelplek voor kinderen van de onderbouw (groep 1 t/m 3) en de bovenbouw (groep 4 t/m 6). Als je hiervoor ruimte hebt, maak dan zeker onderscheid tussen de speeltoestellen voor beide leeftijdscategorieën op het schoolplein.
Samen spelen en leren
Basisschoolleerlingen zijn omringd door leeftijdsgenoten. Dit betekent dat ze veel samen spelen, een leerzame ontwikkeling op onder andere het sociaal-emotionele vlak. Ze leren om samen te werken, spreken onderling regels af, leren rekening te houden met anderen, zich aan te passen en te verplaatsen in andere kinderen. Ook op motorisch vlak, uithoudingsvermogen en kracht maken ze grote sprongen. Naast spelen tijdens en na schooltijd gaan ze vaak op een sport zoals voetbal, volleybal of basketbal. Bovendien is het erg belangrijk dat ze in de pauze even lekker kunnen rennen en spelen want dit verbetert het concentratievermogen tijdens de lessen aanzienlijk. Hoe leuker en uitdagender de speeltoestellen op school, hoe leuker het is om tijdens de pauzes goed af te schakelen.
Grote keus in speeltoestellen voor basisscholen
Voor de kinderen tussen 6 en 12 jaar is de keuze in speeltoestellen enorm groot. Van verschillende soorten schommels tot een omvangrijk klimtoestel met glijbaan en allerlei andere speelfuncties. Ook balanceerparcoursen bestaande uit meerdere balanceertoestellen vormen een leuke uitdaging. Voor de meiden is een duikelrek fantastisch en tegenwoordig zijn er ook scholen die outdoor sporttoestellen op het schoolplein plaatsen. Zorg in ieder geval voor voldoende afwisseling en uitdaging in speeltoestellen op school.
Kies de juiste speeltoestellen voor op het schoolplein
Houd bij het ontwerpen van een schoolplein rekening met de ontwikkeling van kinderen op zowel het motorische, emotionele, sociale als het cognitieve vlak. Dit betekent dat een goed schoolplein speelmogelijkheden heeft voor ieder kind. Er moet rustig gespeeld en gezeten kunnen worden, maar er moet ook gerend, gesport en geklommen kunnen worden. Er moet ruimte zijn om te chillen, te praten en er moeten mogelijkheden zijn om de fantasie de vrije loop te laten. Stimuleer kinderen in hun spel en richt het schoolplein uitdagend en prikkelend in. Hoe? Wij bedenken samen met jou een verrassend plan!