Kinder MR Floraschool Borne ontwerpen zelf speeltoestel voor schoolplein

Onlangs hebben wij een gaaf project uitgevoerd in samenwerking met basisschool Flora in Borne. Leerlingen van de Kinder MR hebben onder onze begeleiding een speeltoestel ontworpen voor het schoolplein. Hiervoor zijn we samen aan de slag gegaan in de TnT 3D-ontwerper. En dit is het resultaat.

Wat eraan voorafging…..

Uit een artikel in Borne in Beeld van december 2022 blijkt dat RK basisschool Flora reeds geruime tijd bezig is om het benodigde budget te verkrijgen voor het opknappen van het schoolplein. Destijds waren de leerlingen al druk met het inzamelen van geld o.a. tijdens een georganiseerde kerstmarkt door de ouderraad en het schoolteam. Destijds werd het opgehaalde geld voor een gedeelte gedoneerd aan de voedselbank en het andere deel was bestemd voor de renovatie van het schoolplein en het vervangen van de aanwezige speeltoestellen.

Voor het nieuwe speeltoestel dat onlangs is geplaatst, is begin 2024 door de kinderen een mooi bedrag opgehaald met een sponsorloop. De rest is vanuit het schoolbudget aangevuld. Omdat bs Flora de kinderen bewust wilde betrekken bij de keuze van het nieuwe speeltoestel mochten acht kinderen van de Kinder MR (medezeggenschapsraad met kinderen) zelf bepalen wat het ging worden. De kinderen zijn immers degenen die van het speeltoestel gebruik gaan maken.

Het definitieve ontwerp van de Floraschool

Na een korte introductie door onze collega Jos en met volop ideeën en verantwoordelijkheidsgevoel zijn de kinderen enthousiast in de TnT 3D-ontwerper aan de slag gegaan. Dit onder begeleiding van TnT en een leerkracht en rekening houdend met bepaalde van te voren aangegeven grenzen. Dit leidde uiteindelijk tot een digitaal ontwerp dat door TnT is omgezet in een 3D-ontwerpadvies. In deze tekening zie je het speeltoestel al ingetekend staan op het schoolplein.

We hebben, met toestemming van leerkrachten, ouders en leerlingen een filmpje mogen maken van het ontwerpproces. Bekijk onderstaande video waarop de kinderen serieus aan de slag zijn met het TnT 3D-programma.

Het speeltoestel voor het schoolplein

De speeltoren die de kinderen hebben ontworpen bestaat uit vier platformen die in een vierkant zijn opgesteld. Al deze platformen zijn met elkaar verbonden door speelelementen. Dit zijn een dichte kruipbuis, een wielladder waar je aan moet hangen, een verticaal klimnet en een wiebelbrug. Dus je kunt het speeltoestel rond zonder dat je met de voeten op de grond komt.

Daarnaast zijn aan elk platform ook weer speelelementen bevestigd. Dit gaat van gebogen klimrekken, een slangentrap, een brandweertrap, klimstangen tot een dubbele glijbaan en een aantal glijstangen. Op ieder platform afzonderlijk valt dus ook genoeg te beleven. Op twee platformen hebben de kinderen gekozen voor een kleurrijk dak. En onderweg is er ook nog de mogelijkheid om een spelletje drie-op-een-rij te spelen.

Zelfgekozen kleuren van het speeltoestel

De leerlingen hebben mooie opvallende kleuren gekozen voor de speeltoren. Het oranje puntdak is een echte blikvanger en verder vind je lekker felle kleuren als limegroen en geel, dat ook weer heel mooi combineert met paars. Ook dat is een voordeel van een maatwerk speeltoestel ontwerpen. Je kunt kiezen voor kleuren die passen bij het gebouw, je huisstijl of de omgeving. Het speeltoestel is inmiddels geplaatst en vormt een ware eyecatcher op het schoolplein.

De valondergrond

Onder het speeltoestel op het schoolplein hebben we rubber valtegels aangebracht onder het speeltoestel. Deze valtegels komen op een verlaagde betontegelvloer te liggen. Op deze manier ontstaat er geen hoogteverschil met de rest van het schoolplein. Rubber tegels hebben uitstekende valdempende eigenschappen. Dit betekent dat ze trillingen, schokken en geluid goed opvangen. De tegels gaan jarenlang mee, zijn geschikt voor hergebruik en makkelijk schoon te spuiten. Bovendien is je speelplek altijd strak afgewerkt. Het enige nadeel van deze valtegels is dat ze wel duur zijn in aanschaf.

De reacties van de ontwerpers: het was een soort game!

De ontwerpers waren na afloop allemaal enthousiast. Het was niet alleen leuk om een ontwerp te maken maar ook leerzaam, aldus de leerlingen. Want tijdens het tekenen in het online programma moet gelet worden op gebruik van de ruimte, de veiligheid, het budget en het feit dat het speeltoestel leuk moet zijn voor groep 3 tot en met 8.

Reactie van TnT

Wij vonden de samenwerking met de Floraschool heel bijzonder. Bij deze school hebben we voor het eerst het TnT 3D-ontwerpprogramma volledig gebruikt voor het doeleinde dat wij in gedachten hadden, namelijk dat iedereen – van klein tot groot – een eigen speeltoestel op maat kan ontwerpen. Wij danken de Floraschool voor het vertrouwen om samen met de kinderen een mooi speeltoestel te ontwerpen en zijn blij dat we de school konden ontzorgen door alles van A tot Z te regelen. Wij wensen de leerlingen van de school veel speelplezier toe.

Wil jij ook samen met je leerlingen aan de slag in de TnT 3D-ontwerper? Wij komen graag bij je langs om je de mogelijkheden van dit ontwerpprogramma te laten zien.