C-339 promotie – neutraal

TnT 3D-ontwerper handleiding

Op deze pagina vindt je uitleg over alle basis functionaliteiten van onze 3D-ontwerper.

Startscherm

Ontwerp je eigen unieke speeltoestel


Iedereen, van jong tot oud, kan een speeltoestel ontwerpen in onze TnT 3D-ontwerper. Je mag hiervoor een eigen account aanmaken maar dat is niet verplicht. Je kunt gelijk beginnen met het ontwerpen van je unieke speeltoestel. En laat je fantasie de vrije loop. Combineer verschillende speelelementen met elkaar en speel naar hartenlust met allerlei kleuren. Verras ons met je creativiteit want er is van alles mogelijk.

Eenvoudig een professioneel speeltoestel tekenen

De 3D-ontwerper werkt erg eenvoudig en de meeste stappen wijzen zich vanzelf. Het scherm is opgedeeld in een 2D en een 3D-gedeelte. In het 2D-gedeelte aan de linkerkant kies je de speelelementen en kleuren van je ontwerp. Alle wijzigingen die je aanbrengt zie je direct aan de rechterkant van het scherm in 3D. Je kunt net zo veel speelelementen toevoegen en weghalen en wisselen van kleur als je maar wilt.

Heb je een bepaald budget, de prijs loopt in de rechterbovenhoek gelijk met je wijzigingen mee. Zo weet je direct wat het speeltoestel gaat kosten. Houd nog wel rekening met een bedrag voor de montage en eventuele valdempende ondergrond. Stuur daarom altijd je ontwerp ter beoordeling naar TnT Speeltoestellen want aansluitend ontvang je een offerte waar met deze extra kosten rekening wordt gehouden.

Ga snel aan de slag!

Terug naar onderwerpen

Open een sjabloon


Heb je nog geen idee welke kant je op wilt met je ontwerp. Dan kun je ook gebruik maken van het assortiment dat TnT Speeltoestellen in de loop der jaren zelf heeft ontworpen. Dus heb je op de website een mooi speeltoestel gezien, open dan het sjabloon in de 3D-ontwerper en pas deze geheel naar eigen wens aan.

Open eenvoudig één van de sjablonen uit de lijst of zoek op een typenummer voor een specifiek toestel!

Terug naar onderwerpen
Beginnen met een toestel

Stap 1. Kiezen van een vloer

Start met de basis van het speeltoestel: de vloer.

Je hebt op het moment de keuze uit 6 verschillende vloeren.

  1. Vierkant
  2. Zeskant
  3. Halve zeskant
  4. Gelijke driehoek
  5. Driehoek (Half vierkant)
  6. Vierkant met hoogteverschil

De vloer bestaat uit verticale staanders en een horizontaal platform dat voorzien is van een veilige anti-slipafwerking. De basiskleur van de vloer is altijd zwart.

Terug naar onderwerpen

Stap 2. Kiezen van de hoogte

Na het kiezen van de vorm van de vloer, bepaal je de hoogte van het platform.

Voor de hoogte van het platform hebben wij bepaalde richtlijnen voor de verschillende leeftijdsgroepen opgesteld:

Vloerhoogte Doelpgroep
60-90 cm Kinderdagverblijf
60-90 cm Peuterspeelzaal en voorschoolse opvang
90-120-150 cm Kleuters en middenbouw
150-180 cm Bovenbouw en 12+

Tijdens het ontwerpen is de hoogte van de vloer altijd aan te passen. Hiervoor klik je op de knoppen in het 2D-gedeelte van de configurator (pijltje naar boven of pijltje naar beneden). In de afbeelding zie je deze knoppen boven de rode pijlen. Als je de hoogte aanpast, zie je dit direct terug in de 3D-afbeelding aan de rechterkant van het scherm.


Het is mogelijk meerdere vloeren aan elkaar te koppelen. Op deze manier maak je het speeltoestel geschikt voor verschillende leeftijdsgroepen. Kies je voor hoge vloeren in het ontwerp maar wil je dat het speeltoestel ook door de jongste leeftijdsgroep gebruikt kan worden, voeg dan zoveel mogelijk dichte onderdelen toe om het speeltoestel zo veilig mogelijk te maken voor de kleinste kinderen. De aangegeven platformhoogtes gelden echter wel als veilige richtlijn voor onze speeltoestellen.


Kies je voor aansluitende vloeren met een hoogteverschil, dan wordt automatisch een tussenstap toegevoegd om eenvoudig van de ene naar de andere vloer te klimmen.

Terug naar onderwerpen

Stap 3. Speelelementen toevoegen

Nu je de eerste vloer gekozen hebt, is het tijd om het speeltoestel uit te bouwen met verschillende vloeren, bruggen en andere speelfuncties.

Klik op de pijlen aan de randen van de vloeren om een onderdeel  toe te voegen. Heb je een nieuw speelelement geplaatst dan wijzigt de valruimte van het speeltoestel automatisch mee.

Veel plezier met het bouwen van het speeltoestel!

Heb je vragen, klik dan op de knop “hulp nodig”. We helpen je graag verder.

De pijl die op dit moment actief is, wordt als volgt weergegeven.

Terug naar onderwerpen
Onderdelen kiezen

De verschillende categorieën

De speelelementen die je kunt toevoegen aan je speeltoestel zijn ingedeeld in verschillende categorieën.


Maak een keuze uit onderstaande categorieën en voeg onderdelen naar wens toe.

  • Vloeren
  • Opgangen en klimrekken
  • Glijbanen
  • Bruggen en tunnels
  • Hangrekken en klimnetten
  • Hekjes
  • Daken
  • Tafels
  • Valondergrond

De speelelementen in de categorieën worden pas getoond als een pijl actief is.

Onderdelen kiezer stap 1
Onderdelen kiezer stap 2
Terug naar onderwerpen

Het plaatsen van een dak

Plaats een dak als echte blikvanger op je speeltoestel.

Om een dak toe te voegen aan je speeltoestel klik je op het steeksleutel icoon van de vloer.

Dak toevoegen

Er opent een pop-up menu. Kies hier voor Dak plaatsen.


Maak vervolgens een keuze uit één van de beschikbare daken onderin het venster.


Op dit moment zijn er alleen daken beschikbaar voor de

  • Vierkante vloer
  • Zeskant vloer
Terug naar onderwerpen

Het toevoegen van bankjes en tafeltjes

Voeg onder de vloer van het platform bankjes en tafeltjes toe voor zitruimte en extra speelplezier.

De uitleg voor het toevoegen volgt nog.

Terug naar onderwerpen
Onderdelen bewerken

Onderdelen bewerken

Om een speelelement te bewerken, klik je op het steeksleutel icoon.

Op alle speelelementen die je hebt toegevoegd zie je een icoon van een steeksleutel.  Door hier op te klikken worden extra opties getoond voor dat specifieke onderdeel.

Onderdelen bewerken

Er verschijnt een pop-up menu met verschillende opties.

Onderdeel bewerken

In dit geval betreft het een speelelement dat niet verwijderd kan worden omdat het een verbinding maakt tussen twee vloeren. Vanzelfsprekend moeten alle vloeren altijd met elkaar verbonden zijn.

Wel kun je het speelelement vervangen door een ander speelelement. Denk bijvoorbeeld aan een kruiptunnel of bruggetje. Als er maar een overgang is van het ene platform naar het andere platform.

Terug naar onderwerpen

Kleuren bewerken van de speelelementen

Wat de TnT 3D-ontwerper zo speciaal maakt is dat je de kleuren van alle speelelementen kunt veranderen in een kleur naar keuze.

Klik op het steeksleutel icoon van een speelelement om het pop-up menu te openen en selecteer Kleuren aanpassen.

In het geopende venster pas je de kleuren van de betreffende speelelementen naar eigen wens aan. Probeer zoveel mogelijk kleuren en bekijk direct het resultaat in 3D. Zo zie je meteen welke kleuren goed bij elkaar passen en welke combinaties niet.

Kies voor kleuren in je huisstijl of die passen bij het gebouw, de gebruikers of de omgeving. Op deze manier maak je van je ontwerp een echt maatwerk speeltoestel.

Staan er meerdere kleurenbolletjes, dan is het mogelijk om de speelelementen los van elkaar een kleur te geven.

Op dit moment kun je uit 12 kleuren te kiezen.

Terug naar onderwerpen
Uitleg 2D bovenaanzicht

De knoppenbalk in het 2D-deel

Bovenin het 2D-deel van de TnT 3D-ontwerper vindt je een knoppenbalk.

Knoppenbalk 2D

Met behulp van deze knoppen kun je een stapje terug of verder gaan in jouw ontwerp. Heb je bijvoorbeeld een kleuraanpassing gemaakt of een verkeerd onderdeel verwijderd, dan kun je dit eenvoudig herstellen door op terug te klikken.

Het is mogelijk om met het scrolwiel van je muis het bovenaanzicht van het speeltoestel te vergroten en verkleinen. Heb je bijvoorbeeld geen scrolwiel, dan is het alsnog mogelijk om via deze knoppen de weergave te vergroten en verkleinen.

Met behulp van deze knoppen kun je het bovenaanzicht van het speeltoestel naar een gewenste oriëntatie draaien.

Standaard worden de maximale afmetingen van de valruimte van jouw speeltoestel getoond. Voor een meer rustig beeld kun je desgewenst deze afmetingen uit- en aanzetten.

Indien je een valondergrond hebt toegevoegd aan jouw speeltoestel, is het mogelijk deze uit en in te schakelen door middel van deze knop.

Heb je de basis van jouw speeltoestel klaar, dan kun je met deze knop eenvoudig alle openstaande aansluitingen vullen met een metalen hekje.

Terug naar onderwerpen

Navigeren in het 2D-deel

In het 2D-deel kan eenvoudig met de muis genavigeerd worden.

  1. Linkermuisknop – Verplaatsen. Houd de linkermuisknop vast om het 2D bovenaanzicht te verplaatsen
  2. Scrolwiel – In- en uitzoomen. Door middel van het scrolwiel op de muis kan het 2D bovenaanzicht vergroot en verkleint worden.
Terug naar onderwerpen

Veiligheidsruimte

De veiligheidsruimte toont de minimale afmetingen van de benodigde valondergrond voor het speeltoestel. Meer informatie omtrent valondergronden vind je op deze pagina.

Veiligheidsruimte

Kies je voor een valondergrond van rubber tegels, dan ronden wij de veiligheidsruimte af op hele tegels van 50x50cm.

Veiligheidsruimte rubber tegels
Terug naar onderwerpen
Uitleg 3D weergave

De knoppenbalk in het 3D-deel

Bovenin het 3D-deel van de TnT 3D-ontwerper vindt je een knoppenbalk.

Knoppenbalk 3D

Met deze drie vooraf ingestelde camera posities kan het speeltoestel eenvoudig gecentreerd worden. Zo kun je bijvoorbeeld onder dezelfde hoek verschillende speeltoestellen met elkaar vergelijken. Na het selecteren van een van deze vaste cameraposities kan de camera met de muis weer versleept worden.

Bekijk snel een boven-, linker- of rechter aanzicht van het speeltoestel. Na het selecteren van een van deze vaste cameraposities kan de camera met de muis weer versleept worden.

Het is mogelijk om eenvoudig met het scrolwiel van je muis het 3D-aanzicht van het speeltoestel in- en uit te zoomen. Heb je bijvoorbeeld geen scrolwiel, dan is het alsnog mogelijk om via deze knoppen het 3D aanzicht in- en uit te zoomen.

Door te klikken op deze knop wordt een afbeelding van het huidige 3D-aanzicht op je apparaat opgeslagen. Zo kun je eenvoudig jouw ontwerp met iemand anders delen zonder dat iemand het speeltoestel hoeft te openen in de 3D-ontwerper.

Terug naar onderwerpen

Navigeren in het 3D-deel

In het 3D-deel kan eenvoudig met de muis genavigeerd worden.

  1. Linkermuisknop – Roteren. Houd deze knop vast en sleep met de muis om het 3D-beeld te roteren.
  2. Rechtermuisknop – Verplaatsen. Houd deze knop vast en sleep met de muis om het 3D-beeld te verplaatsen.
  3. Scrolwiel – In- en uitzoomen. Scroll met het scrolwiel op de muis om het 3D-beeld in- en uit te zoomen.
Terug naar onderwerpen
Je eigen account

Bewerk en beheer je eigen ontwerpen


Via je profielpagina (toegankelijk via de menuknop rechtsboven) vind je het overzicht van reeds door jouw opgeslagen speeltoestellen. Heb je een ontwerp opgeslagen dan kun je deze altijd nog bewerken of dupliceren om een alternatief speeltoestel te tekenen.

Terug naar onderwerpen
TnT speeltoestellen | Cloud
TnT speeltoestellen | Cloud

De TnT 3D-ontwerper brengt speelwensen in kaart.

Schoolplein - Gemeente - Recreatie? Ontwerp zelf speeltoestellen voor de openbare ruimte.

TnT Speeltoestellen maakt gebruik van cookies

Als je onze website gebruikt, ga je ermee akkoord dat we cookies plaatsen. Meer informatie vindt je in ons privacy statement.